Arhívum | február 2019

Glamour

Pár éve már nagyon divatos irányzat az úgynevezett glamour stílus. Nőies, modern irányvonal, aminek azonban vannak klasszikus jegyei is.
Az alapszínek semlegesek: fekete, fehér, bézs, szürke. Ezek monotonitását törik meg a fényvisszaverő felületek. A csillogást elsősorban fémes (arany, ezüst, rosegold, króm), üveg/kristály/tükör és magasfényű felületek használatával érik el. Lámpatestek, kisbútorok, képkeretek, tükrök stb. révén vihetjük be ezt leginkább a térbe.
Jellemző a textilek halmozása, a luxus érzetét keltő puhaság megteremtése. A barokk, klasszicista és rokokó stílusjegyek felismerhetők, de a bútorok egyszerűsítve hozzák vissza a klasszikus vonalvezetést és díszítést (pl.: cabriole lábforma, gombozott háttámla, címeres fiók fogantyú). Az ülőbútorok teljes kárpitozást kapnak, ahogyan az ágy is. Az összhatás elegáns, mégis hívogató. A díszpárnák mennyisége a kanapén, fotelekben és az ágyon a legnagyobb kényelmet sugallja. A bársony, a szőrme, a selyemfényű textilek tökéletesek ehhez a stílushoz.
A világítás terén a funkció mellett nagy hangsúlyt kap a látvány is. Még a legkisebb helyiségekbe is csillár kerül. Az üveg függők visszaverik a fényt. A kicsit sejtelmesebb, visszafogottabb hatásra törekedve fényáteresztő textillel burkolt lámpákat használhatunk. A gyertyák fontos szerephez jutnak, hiszen a romantikus felhang is hozzá tartozik a stílushoz.
A semleges alapot néhány színfolttal meg lehet törni. Ekkor a visszafogottabb, de nem feltétlenül pasztell árnyalatok jelennek meg, elsősorban a kékek, a lilák, a rózsaszínek közül. Bár az alkalmazott színek lehetnek csak meleg árnyalatok, mégis egyfajta hűvösség jellemzi az összhatást, talán éppen a csillogás mértéke miatt.
A modern csavart leginkább a műalkotások képviselik. A képek a falon, a kiállított szobrok és egyéb dísztárgyak általában teljesen kortárs darabok. Színük és csillogásuk integrálja őket a térbe.
Kevés, de meghatározó minta használata is feldobhatja a teret, ha ezt nem (csak) színekkel kívánjuk elérni. A damaszt minta, az örök klasszikus, ami itt is jó szolgálatot tesz. A geometrikus minták szintén illenek a glamourhoz (pl.: chevron, rácsozat, szabályos csíkozás).
Mivel a stílus bővelkedik a modernizált klasszikus jegyekben, ezért az eredeti antik berendezési tárgyak nem illenek ebbe a környezetbe. Nem keverednek a csillogó-villogó vadonatúj eleganciával, hanem versenyre kelnek vele, aminek a végeredménye zavaró lesz.
Kérje lakberendező segítségét a glamour stílus megvalósításához otthonában.

Jules Hardouin-Mansart

Jules Hardouin-Mansart Franciaország vezető építésze volt XIV. Lajos uralkodása alatt. Hírnevét csodás terveivel, precizitásával és sokoldalúságával érdemelte ki.
1646-ban született Párizsban. A Mansart nevet 1668-ban vette fel nagybátyja, François Mansart építész után, akinél tanulmányait is folytatta és akiről a manzárd tetőt elnevezték. 1677-től már közvetlenül a királynak dolgozott. 1681-ben első építésszé nevezték ki, 1682-ben pedig nemesi rangra emelték.
Épületei tökéletesen megfeleltek a barokk kor kívánalmainak és a Napkirály grandiózus elképzeléseinek. Sokoldalú építész volt, hiszen kastélyokat, köztereket, templomokat éppúgy tervezett, mint magánházakat és pavilonokat. Az átalakítások, bővítések, felújítások során belevitte saját stílusát és elképzeléseit a tervekbe, de mindig szem előtt tartotta az eredeti épület értékeit. Munkáira jellemzők voltak a nagy, nyugodt terek, az ismétlődő árkádok és különálló oszlopok – ezeket arra használta, hogy a belső terek is méltóságot sugározzanak. Nagyon jól választotta meg azokat a művészeket, akikkel együtt kellett dolgoznia egy épület megvalósulása során (pl.: Le Notre, Le Brune, Cotte). Előszeretettel alkalmazta a manzárd tető megoldást is. Főbb munkái: Invalidusok háza, Nagy Trianon, Vendôme tér, Versailles-i palota.
1708-ban halt meg Marly-le-Roi-ban.